Prachtvoorbeeld buurtintegratie tijdens opruimactie A'dam-Zuidoost

Één buurt, 130 nationaliteiten, één missie

21 MAART 2017, DEN HAAG
Meer dan 100.000 Nederlandse vrijwilligers gaan op zaterdag 25 maart, de 15 editie van Landelijke Opschoondag, weer de straat op voor de grote voorjaarsschoonmaak. Met als thema ‘één buurt, één missie’ steekt iedereen die geniet van schoon de handen uit de mouwen voor een zwerfafvalvrije omgeving. Zo ook in Amsterdam-Zuidoost, waar dit jaar het startschot wordt gegeven. Gilma Laurence, van Stichting SES, is de aanjager van de actie in deze multiculturele buurt: “Het maakt hier echt niet uit wat je religie, je culturele achtergrond of je geboorteland is, we zijn allemaal buren. Samen iets doen zorgt voor nog meer verbondenheid, positiviteit en veiligheid. Als je nagaat dat Amsterdam-Zuidoost uit 130 etnische achtergronden bestaat, dan belooft het een ontzettend kleurrijk gezelschap te worden.”

Meest multiculturele buren van Nederland

In stadsdeel Amsterdam-Zuidoost, ook wel bekend als de Bijlmer, gaan drie buurten op de Landelijke Opschoondag aan de slag om de straten op te schonen en zo de sociale cohesie te bevorderen. Bewoners en lokale ondernemers, bezoekers van de kerk en van de moskee, schoolkinderen en ouderen – iedereen steekt zaterdag 25 maart de handen uit de mouwen. Gilma Lawrence: “Ze zeggen wel dat dit deel van Amsterdam het meest multiculturele van Nederland is en als je kijkt naar de deelnemers van onze opschoonactie klopt dat wel. Deze dag levert ons een zwerfafvalvrije buurt op en we leren elkaar meteen beter kennen. Zoveel verschillende achtergronden, maar toch allemaal buren!”

Start om 12.00 uur: Boeninhuis, barbusselaan 114

Eind om 13.00 uur: Bijlmerplein

Opvallende Opschoondagfeitjes

-Meer dan 100.000 vrijwilligers gaan de strijd met zwerfafval aan tijdens Landelijke Opschoondag

-Inmiddels al 1.937 aangemelde buurtacties

-Het aantal bijzondere en vindingrijke initiatieven dat voor, door en met kinderen wordt georganiseerd is de afgelopen jaren enorm gestegen. Kinderen lijken het steeds normaler te vinden om zich in te zetten voor een schone en fijne leefomgeving

-Er is een recordaantal bedrijven dat dit jaar meedoet

Zie de bijlage voor andere bijzondere intitiatieven op 25 maart.

Uitnodiging

Graag nodigen we u uit bij één van de opschoonacties die in het land plaatsvinden.

Voor de initiatieven bij u in de buurt kunt u contact met ons opnemen via edzart@exprtease.nl, 06-24746698, Christian@exprtease.nl, 06-13175272 of Danielle@exprtease.nl, 06-42813172.