Topsporters trappen campagne Supporter van Schoon af

Sportclub scoort 7,9 op de schaal van schoon

16 APRIL 2014, DEN HAAG

Met kunst- en vliegwerk trappen tennisser Jacco Eltingh, hockeyster Eva de Goede en voetballer Klaas-Jan Huntelaar de eerste sportclub campagne van Supporter van Schoon af (zie video). Bij de campagne Supporter van Schoon staat de bewustwording van het fijne effect van een schone sportclub centraal. Met gemiddeld een 7,9 scoort de Nederlandse sportvereniging weliswaar goed, maar het kan absoluut schoner. Uit onderzoek* onder 686 leden en bezoekers blijkt dat er op en rond tennis-, hockey- en voetbalvelden het nodige afval te vinden is. En dat terwijl maar liefst 96% aangeeft schoon belangrijk tevinden. Volgens 65% van de ondervraagden zorgt het voor een betere sfeer en 27% blijft langer op een schone sportclub hangen. Hoog tijd om Supporter van Schoon te worden, rondslingerende rommel in de prullenbak te kaatsen en een hoger cijfer op de schaal van schoon te scoren.

Tennisvereniging het schoonst
Nederlanders zijn dol op sport. Voetbal, tennis, hockey: voor veel mensen is het een onmisbaar onderdeel van het sociale leven. Maar liefst 96% van de ondervraagden vindt het schoonhouden van de sportomgeving belangrijk, maar toch slingert er op de parkeerplaats (30%), rond het veld (21%) en in de kleedkamer (14%) behoorlijk wat afval rond. Vooral plastic bekertjes (59%), snoepverpakkingen en blikjes (beide 48%) en lege chips zakken (42%) vervuilen de sportclub. Hoe dichter je op het afval zit, hoe meer het je natuurlijk opvalt: 14% van de bezoekers vindt de tribune vuil, terwijl slechts 5% van de sporters die rommel ziet. Op en om het hockeyveld is het volgens de ondervraagden het minst schoon (een 7,5), daarna volgt de voetbalclub (7,8) en bij de tennisvereniging (8,1) wordt het minst vervuild.

Meer betrokkenheid, meer bezoekers
De stap naar een schonere sportclub is zo gezet, dat laten sporticonen Jacco Eltingh, Eva de Goede en Klaas-Jan Huntelaar in het campagnefilmpje zien. Een leeg flesje hoort niet thuis op het veld en daarom gooien de topsporters letterlijk de hele trukendoos open om er voor te zorgen dat het terecht komt waar het wel hoort: in de afvalbak. Het gaat om een stukje bewustwording, vinden ook de ondervraagden. 58% wil vervuilers daarom op hun gedrag aanspreken, 55% pleit voor meer afvalbakken en 45% zou graag een grote schoonmaak organiseren. Hoe meer men zich met de sportclub verbonden voelt, , hoe schoner ze deze willen houden. Iedereen die daaraan meewerkt is Supporter van Schoon. De effecten van een schonere sportvereniging zijn volgens sporters en supporters een betere sfeer, meer betrokkenheid en meer bezoekers.

Spelregel van schoon
Toptennisser en Supporter van Schoon Jacco Eltingh is enthousiast over de nieuwe campagne. Het is hem dan ook op het lijf geschreven: “Ik kan echt niet tegen rommel. Niet op mijn bureau, niet in mijn slaapkamer, niet op het tennisveld. Sport staat in mijn optiek voor normen en waarden en bestaat niet zonder spelregels. Het schoonhouden van je omgeving is voor mij een spelregel die nooit gebroken mag worden. Als ik ergens zwerfvuil zie liggen pak ik het op, als ik zie dat iemand wat op de grond gooit spreek ik hem of haar daarop aan. Voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Een schone omgeving is een verzorgde omgeving en daar heb ik het beter naar mijn zin. Dan blijf ik langer en kom ik vaker terug. Samen jouw sportclub schoon houden, dat is waar het om gaat.”

Sporters gedragen zich sportiever op een schoon sportveld
Supporter van sport, Supporter van Schoon is een campagne gericht op voetbal-, hockey- en tennisclubs. Iedereen die een schoonmaakactie op zijn club organiseert, maakt kans op een clinic van een der drie topsporters of een sponsorship deal. De campagne motiveert hiermee sporters en toeschouwers om het eigen afval in de prullenbak te gooien of dat van een ander. Want uit onderzoek blijkt dat op sporters zich sportiever gedragen op een schoon sportveld. En een schone sportclub is een gezelligere sportclub.

Citaten
" “Ik kan echt niet tegen rommel. Niet op mijn bureau, niet in mijn slaapkamer, niet op het tennisveld. Sport staat in mijn optiek voor normen en waarden en bestaat niet zonder spelregels. Het schoonhouden van je omgeving is voor mij een spelregel die nooit gebroken mag worden. Als ik ergens zwerfvuil zie liggen pak ik het op, als ik zie dat iemand wat op de grond gooit spreek ik hem of haar daarop aan. Voor mij is dat de normaalste zaak van de wereld. Een schone omgeving is een verzorgde omgeving en daar heb ik het beter naar mijn zin. Dan blijf ik langer en kom ik vaker terug. Samen jouw sportclub schoon houden, dat is waar het om gaat.”" Jacco Eltingh
""Het is belangrijk dat mensen op sportclubs bewust worden dat een schoon sportveld en omgeving beter is voor de sporter. Lekker concentreren op een wedstrijd om vervolgens na de wedstrijd nog gezellig na te praten en te blijven hangen. Schonere sportvelden zorgen voor een leuke en sportieve sfeer!"" Eva de Goede
""NederlandSchoon staat voor samen een bijdrage leveren aan een schone, zwerfafval vrije leefomgeving. Dit sluit aan bij mijn visie, die zich uit in mijn foundation; samen staan we voor een beter leven. Respect voor jezelf, voor elkaar, voor je leef- en sportomgeving en de natuur. Ik ruim mijn eigen rommel op en verwacht dit ook van mijn collega sporters. Dit stukje bewustwording probeer ik ook over te brengen op mijn eigen kinderen." " Klaas-Jan Huntelaar