Supporters van Schoon aan de slag in Amersfoort Vathorst

29 maart is het Landelijke Opschoondag

21 MAART 2014, AMERSFOORT, UTRECHT
Of we onze kinderen nou graag in een schoon park zien spelen of van een opgeruimd terras houden: we genieten allemaal van een schone buurt. Daarom houden de Supporters van Schoon op 29 maart tijdens de Landelijke Opschoon Dag een grote voorjaarsschoonmaak. Inmiddels hebben zich in een jaar tijd al bijna 150.000 supporters aangemeld. In Utrecht staan er inmiddels 75 initiatieven op de rol. Zo ook de actie van Angelina Smink van buitenschoolse opvang de Blauwe Kever in Amersfoort: ‘Behalve het milieu en de dieren, denk ik ook aan de komende generaties als ik met de kinderen de wijk schoonmaak.’

Nederland krijgt een rapportcijfer van een 7,2 als het aankomt op schoon. Hoewel we dus een eind op weg zijn, is er ook nog ruimte voor verbetering, zo vindt ook Angelina Smink van blauwe kever in de Amersfoortse wijk Vathorst. ‘We pakken flink uit met de Landelijke Opschoondag: de hele week zijn er activiteiten bij onze naschoolse opvang. Zo gaan we elke dag met een busje verschillende wijken in, waar twee groepjes van vier kinderen een wedstrijdje schoonmaken houden. Maar we gaan ook afval recyclen in speciale bakken, er komt een modeshow met vuilniszakken, met lege flessen knutselen, we gaan kleren inzamelen, het is haast teveel om op te noemen’, vertelt Smink enthousiast. Bijna 95% van het zwerfafval bestaat uit fijn afval, zoals kauwgom en peuken, terwijl de natuur 2 tot 12 jaar nodig heeft om een peuk af te breken. ‘Behalve voor het milieu en de dieren, denk ik ook aan de komende generaties als ik met de kinderen de wijk schoonmaak. Het is dan ook goed om te zien dat er tal van activiteiten georganiseerd worden door het ontwikkelingsbedrijf Vathorst, zoals de opening van de Landelijke Opschoondag met wethouder van der Werff in het wijkcentrum.’

Supporter van Schoon

Steeds meer mensen zijn zich bewust van de positieve gevolgen van een schone omgeving. Daarom is Nederland de afgelopen jaren schoner geworden: steeds minder mensen gooien iets op straat of laten afval achter en steeds meer mensen voelen zich verantwoordelijk voor het schoonhouden van de eigen omgeving. Als je écht van schoon houdt, dan ruim je ook het afval op dat niet van jou is. In Nederland doen zo’n drie miljoen dat: deze mensen noemen we Supporters van Schoon. ‘Toch is nog niet elke buurt schoon en blijft zwerfafval in de top 3 irritaties staan. Er is dus nog terrein te winnen, vooral nu de lente officieel begonnen is en we massaal naar buiten trekken’, aldus NederlandSchoon directeur Helene van Zutphen. ‘Daarom willen we elk voorjaar beginnen met een schone start en organiseren we de Landelijke Opschoondag.’ Dit jaar is deze op zaterdag 29 maart en vanzelfsprekend zetten de Supporters van Schoon zich op die dag nog meer dan anders in. Ook worden door gemeenten, scholen en particulieren leuke acties georganiseerd. Laten zien dat je een Supporter van Schoon bent en een actie aanmelden kan op www.supportervanschoon.nl en via www.facebook.com/SupporterVanSchoon. Hier zijn tevens materialen als hesjes, handschoenen en vuilniszakken te bestellen.

Met z’n allen voor een schone buurt

Hoewel dit de eerste Landelijke Opschoondag is op de buitenschoolse opvang De Blauwe Kever, doen zij al jaren veel aan ‘schoon’: ‘ik ga geregeld naar buiten met de kinderen om schoon te maken of we verwijderen graffiti die ergens gespoten is. Daarbij hebben mijn collega’s ook allerlei initiatieven, die te maken hebben met het schoonhouden of –maken van de omgeving. Dat is het voordeel van zo’n grote opvang; met zoveel collega’s heb je evenveel verschillende initiatieven. Deze successen smaken dan ook naar meer, geeft Angelina Smink aan: ‘we zijn continu opzoek naar leuke manieren om kinderen en ook ouders bewust te maken van hoe fijn het is om een schone omgeving te hebben. Daarom organiseren we samen met het sportcollege een estafette van afval- naar afvalbak. Met al die acties, net als de Landelijke Opschoondag, willen we ervoor zorgen dat kinderen minder weggooien. En we zien dat steeds meer kinderen het ook oppakken: letterlijk en figuurlijk!’

Schoon de lente in

‘Het is goed om te zien dat mensen, in plaats van te mopperen, de handen uit de mouwen steken. Want hoe meer mensen laten zien dat ze Supporter van Schoon zijn, hoe groter het verschil is dat we met z’n allen kunnen maken. Daarom wil ik iedereen oproepen om via Facebook of de website kenbaar te maken dat je van schoon houdt.’ Laten zien dat je Supporter bent kost niet veel tijd en lastig is het evenmin, legt Angelina Smink uit: ‘je hoeft alleen je naam in te vullen en aan te geven waarom jij van schoon houdt. Hoe meer mensen zich laten horen, hoe beter! Zo kunnen we samen Nederland nog mooier maken, want ook dit voorjaar verdient jouw buurt een grote schoonmaak!’