Acteur Huub Stapel is Supporter van Schoon

Al 75.000 mensen zetten zich in voor een schonere leefomgeving

08 MEI 2013, DEN HAAG
In twee maanden tijd hebben tienduizenden mensen zich aangemeld als Supporter van Schoon, een initiatief van Stichting Nederland Schoon. De 9-jarige Jinte Martens uit Eindhoven was de 75.000e persoon die zich op www.supportervanschoon.nl registreerde, dat zijn ruim twee voetbalstations vol. Acteur Huub Stapel roept als Supporter van Schoon mensen op zich ook aan te melden.

Huub Stapel schittert momenteel in zijn onemanshow ‘Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus’ en woont vlakbij het Vondelpark in Amsterdam. “Ik heb een hond en wandel vaak in het Vondelpark. Ik vind het heel gewoon dat je nooit zonder poepzak voor de hond de straat opgaat.”

Hardere aanpak
Hoewel uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat bijna drie miljoen mensen actief zwerfafval oprapen, kan er wat Stapel betreft nog wel een schepje bovenop. “Heel veel mensen geven het goede voorbeeld, maar wat mij betreft mogen de mensen die hun rommel nog gewoon op straat gooien wel wat harder worden aangepakt.”

Over initiatieven als Landelijke Opschoondag is de acteur enthousiast. “Maar eigenlijk zou iedereen gewoon zijn eigen rotzooi moeten opruimen. Als iedereen iets meer zijn best doet, zijn er in de toekomst wellicht geen vrijwilligers meer nodig.”

Supporter van Schoon
Een Supporter van Schoon is iemand die een schone leefomgeving echt belangrijk vindt en daar ook best wat voor wil doen. Eigen afval in de prullenbak gooien, en zo af en toe eens iets van een ander. Er zijn al heel veel Supporters van Schoon.  Het daadwerkelijk laten zien dat je Supporter van Schoon bent is belangrijk, want wetenschappelijke studies tonen aan dat schoon gedrag aanstekelijk werkt op anderen: het zogenaamde sneeuwbaleffect.

Zestien procent van de Nederlanders, de zogenaamde ‘ klaar voor actie’ groep, vindt dat ook zij vaker iets moeten doen, maar iets weerhoudt hen er van de handschoen letterlijk op te pakken. Door hen mooie initiatieven in de buurt te laten zien, worden zij wellicht ook aangestoken eens iets van een ander op te ruimen. Daarom zou het mooi zijn als iedereen die zich Supporter van Schoon voelt dat ook aan anderen laat weten. Supporter van Schoon is een initiatief van Stichting Nederland Schoon.