VRIJDAG 15 SEPTEMBER ZESDE EDITIE KEEP IT CLEAN DAY

Plaatsing zingende prullenbak op zonne-energie één van de vele initiatieven

08 SEPTEMBER 2017, DEN-HAAG
Vrijdag 15 september is de zesde editie van het burgerinitiatief Keep It Clean Day. Op veel plekken in het land gaan mensen de straat op om hun buurt afvalvrij te maken. Eén van die initiatieven is Nederlands eerste unieke duurzame en zingende prullenbak. Deze wordt in het Gelderse Kerk-Avezaath (gemeente Buren) in gebruik genomen. Keep It Clean Day draait om het opruimen van afval. Niet alleen dat van jezelf, maar ook van een ander. Meedoen is eenvoudig: doe iets voor jezelf én voor een ander en laat daarbij een schone en dus prettige buurt achter.

Over Keep it Clean Day

Keep It Clean Day is een burgerinitiatief dat ontstaan is uit een landelijke opruimdag in 2008 in Estland. Naar dit voorbeeld zijn verschillende landen hun eigen opruimdag begonnen. In Nederland begon het zes jaar geleden als een initiatief van Annette Dölle en sloten meer dan 120 gemeenten zich aan. Er is geen officiële organisatie en men werkt zonder geld. De organisatie van de dag komt tot stand door de belangeloze inzet van duizenden vrijwilligers, ondersteund door gemeenten en het bedrijfsleven. door donaties en het delen van talent onderling. De kracht van Keep It Clean Day is dat er zoveel mogelijk mensen op één dag een grote of kleine opruimactie houden vanuit de gedachte dat elk beetje helpt. Iedereen die een schoonmaakactie voor de Keep It Clean Day aanmeldt op www.supportervanschoon.nl kan gratis een opruimpakket aanvragen.

Zingende Cornelis Prullenbak op zonne-energie

De onthulling van de zingende Cornelis Prullenbak is één van de vele initiatieven die op 15 september plaatsvinden. Vijf leerlingen van OBS De Kastanjepoort uit Erichem bedachten de prullenbak naar aanleiding van een prijsvraag in Donald Duck Weekblad in samenwerking met Supporter van Schoon. Sam, Lasse, Thijs, Koen en Jian ontwierpen een prototype samen met de opa van Koen. De bak werkt op zonne-energie. Wie iets in de afvalbak gooit, hoort een vrolijk muziekje. De Cornelis Prullenbak is ook echt in productie genomen en deze wordt op vrijdag 15 september op feestelijke wijze in gebruik genomen in Kerk-Avezaath (gemeente Buren).

Overige activiteiten tijdens Keep It Clean Day

De gemeente Rotterdam is al sinds jaar en dag actief tijdens Keep It Clean Day. Bewoners, ambtenaren, buurtverenigingen, bedrijven, basis- en VO-scholen steken de handen uit de mouwen om de buurt zwerfafvalvrij te maken. De teller staat al op 9000 deelnemers en vrijwilligers kunnen zich nog steeds aanmelden. In Roosendaal doen meer dan 14 scholen en 1080 leerlingen mee tijdens deze speciale opruimdag. Het onderwerp staat hoog op de agenda gedurende deze weken en scholen krijgen workshops, gastlessen en maken kennis met de Grondstoffenbus van Saver. De Grondstoffenbus is een rijdend klaslokaal waarin kinderen leren waarom het scheiden van afval zo belangrijk is: het afval kan weer als grondstof dienen voor nieuwe producten. Afval krijgt zo weer waarde.