Grote voorjaarsschoonmaak op hoogste toppen van Nederland

Op speurtocht naar zwerfafval via geocaching

In het weekend van 13 mei vindt letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt plaats van het jaarlijks terugkerende initiatief Let’s Clean Up Europe. Dan worden de hoogste toppen van Nederland, de 12 Summits, door een team van enthousiaste supporters van schoon zwerfafvalvrij gemaakt. Zowel in Nederland als in de rest van Europa worden er onder de noemer van Let’s Clean Up Europe talloze schoonmaakacties georganiseerd. In Nederland neemt Recycle Valley, samen met NederlandSchoon, het initiatief tot het opschonen van de 12 Summits. Het is in de bergsport goed gebruik om de afdaling met een vuilniszak in de hand te bedwingen en de berg daarbij zo schoon mogelijk achter te laten. Aanmelden voor de 12 Summits kan via supportervanschoon.nl.

Op steeds meer locaties is het geocaching in opkomst. Geocaching gaat om het zoeken naar speciale voorwerpen (een cache) die verstopt zijn in de natuur. De cache bestaat ditmaal uit zwerfafval. Als geocachers zwerfafval opruimen heet dat officieel Cache In Trash Out  (CITO-event). Op deze manier wordt het nuttige met het aangename verenigd en kan iedereen weer genieten van de zwerfafvalvrije natuur.

Let’s Clean Up Europe

Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa is de hoeveelheid zwerfafval een uitdaging.  Om hier meer zichtbaarheid aan te geven, zoveel mogelijk mensen te bereiken en initiatieven te bundelen vindt dit jaar de vierde editie van de campagne Let’s Clean Up Europe plaats. In de periode van 1 maart tot 30 juni kan iedereen een lokale opschoonactie organiseren en zich aanmelden bij supportervanschoon.nl. In 2016 werden er ruim honderden opruimacties georganiseerd waaraan zo’n tienduizenden Supporters van Schoon deelnamen. Tijdens de Europese Clean Up Day op zaterdag 13 mei a.s. organiseert Recycle Valley de 12 Summits in Nederland.

12 Summits

Het 12 Summits-project is onderdeel van de bewustwordingsprogramma’s van Recycle Valley. Doel van het project is om meer aandacht te vragen voor het zwerfafvalprobleem. Aanmelden voor één van onderstaande acties in de provincies is mogelijk via supportervanschoon.nl.

Over Recycle Valley

Recycle Valley is vijf jaar geleden opgezet in Amsterdam Nieuw-West door Arnout Schaap. Hij begon ooit als vuilnisman, kwam dagelijks in aanraking met de grote hoeveelheden afval in zijn buurt en werd al snel gevraagd daarover te vertellen aan jongeren en kinderen. Hij besloot zijn passie voor zwerfafval in te zetten en bouwde een bloeiende organisatie op waar zoveel mogelijk kennis wordt verzamelt over innovatieve manieren om met afval om te gaan. Met die kennis trekt Recycle Valley het land in om formele en informele educatie te verzorgen op het gebied van afval en recyclen. Recycle Valley is sinds drie jaar Supporter Van Schoon.