5e Keep It Clean Day groot succes

Gemeenten en bewoners omarmen nationale najaarsschoonmaak

16 SEPTEMBER 2016, DEN HAAG
5e Keep It Clean Day groot succes

Het begon vijf jaar geleden als een initiatief van Annette Dölle, die haar geestdrift en enthousiasme voor een nog schoner Nederland vervatte in iets nieuws: de Keep It Clean Day. Haar aanstekelijkheid legt Nederland al vijf jaar geen windeieren en ook vandaag deden tienduizenden mensen mee aan deze najaarsschoonmaak op de derde vrijdag van september. Samen ruimden ze rondslingerend zwerfafval in de buurt op.

In kleine en grote gemeenten wordt samengewerkt om de buurt op te schonen. Rotterdam spant hierbij de kroon met meer dan 10.000 deelnemers. De havenstad heeft haar initiatief geadopteerd en gebruikt het om bewoners, scholen, bedrijven en verenigingen te overtuigen om ook hun steentje bij te dragen aan een schonere stad en een schoner Nederland. Op sommige plekken gingen deelnemers nog een stapje verder: zo maakten scholieren in Hilligersberg een zwerfafvalfanfare en waren vervolgens tot in de wijde omtrek te horen.

Zwerfafvalfanfare
Op de Hildegaertschool in Rotterdam was de preview te zien en vooral te horen van een nieuwe lesmodule op aandeslagmetafval.nl: de Zwerfafvalfanfare. Ter plekke creëerden de kinderen grappige muziekinstrumenten zoals de Sambapetfles, Dopklikklakker of de Blikkentikker, gemaakt van flesjes, blikjes, doppen en takken. Spelenderwijs krijgen scholieren via dit nieuwe lesmateriaal zodoende mee dat van afval dat gescheiden wordt ingezameld, weer handige nieuwe dingen kunnen worden gemaakt.

Dit lesmateriaal is beschikbaar vanaf eind september.

De Supporter van Schoon beweging (initiatief van Stichting Nederland Schoon) steunt dit opschoon-initiatief ook van harte. “Geweldig dat deze najaarsschoonmaak zo goed aanslaat en dat Keep it Clean Day een begrip is geworden. Hoe meer mensen actief aandacht vragen voor een schone buurt hoe schoner de buurt daadwerkelijk blijft. Wij willen dat signaal het hele jaar door blijven afgeven en juichen meer van dit soort initiatieven toe”, aldus projectleider Vincent Breedveld van NederlandSchoon.