100.000 VRIJWILLIGERS GAAN ZWERFAFVAL TE LIJF

Zaterdag 19 maart is het weer Landelijke Opschoondag

15 MAART 2016, DEN HAAG
Zaterdag 19 maart is het weer Landelijke Opschoondag.

Nederlandse vrijwilligers gaan op zaterdag 19 maart, de Landelijke Opschoondag, weer massaal de straat op voor een grote voorjaarsschoonmaak. Want van schone buurten, bermen en bossen wordt iedereen blij, zo blijkt uit onderzoek van Gemeente.nu. Bovendien blijkt uit ditzelfde onderzoek dat de ergernissen-top 3 bestaat uit hondenpoep, vuurwerk en zwerfvuil. Dit jaar zijn er voorlopig landelijk meer dan 1.200 opruimacties aangemeld, 100 acties meer dan vorig jaar toen uiteindelijk zo’n 95.000 Supporters van Schoon meededen. Het aantal deelnemende bedrijven en instanties is dit jaar verdubbeld. Ook opvallend dit jaar: steeds meer kinderen ontplooien eigen initiatieven en inspireren tegelijkertijd hun ouders en buurtgenoten om samen de buurt afvalvrij te maken.

Enkele initiatieven; Verjaardagsvegen, broedklaarmaken en de Stad zonder Afval
Noord, Oost, Zuid en West: de 1.200 initiatieven zijn goed verspreid over Nederland. In Gelderland helpen 30 man de natuur een beetje: om de vogels in het natuurgebied de kans te bieden in een schone omgeving te broeden en kuikens groot te brengen wordt al het afval opgeruimd dat uit de Maas is aangespoeld. Tommy Kleyn gaat dit jaar met 100 man de oever langs de Schie schoonmaken. Almere viert haar 40e verjaardag onder andere met een lange Afvalstoet richting Almere-Haven. De gemeente spreekt hardop de ambitie uit op termijn bekend te staan als de Stad zonder Afval. In Brabant gaat de jarige Stephanie van Heel Verjaardagsvegen. Ze nodigde haar vrienden uit om hiervan een groot feest te maken en velen geven hier gehoor aan: “Als ik daarmee weer één persoon over de streep kan trekken die zich bewuster wordt van een schone leefomgeving, dan zie ik dat als een mooi verjaardagscadeau.”

Aanmelden van initiatieven is nog mogelijk op www.supportervanschoon.nl.