19 maart is het weer Landelijke Opschoondag

Nederlanders komen massaal in actie

29 FEBRUARI 2016, DEN HAAG

Op zaterdag 19 maart houden tienduizenden Supporters van Schoon hun traditionele buurtschoonmaak tijdens de Landelijke Opschoondag. Gemeenten, bedrijven, scholen, verenigingen, bewoners, en dit jaar zelfs: Donald Duck. Iedereen die graag in een schone omgeving woont, werkt of vrije tijd doorbrengt, steekt tijdens deze 14e editie de handen uit de mouwen voor een zwerfafvalvrije buurt.

Uit het groeiend aantal vrijwilligers - vorig jaar met 95.000 een kwart meer dan het jaar ervoor - valt op te maken dat Nederlanders steeds meer het nut zien van een schone buurt en zich er medeverantwoordelijk voor voelen. Met elkaar iets doen voor de buurt creëert meer verbondenheid en verhoogt daarmee een positieve en veilige sfeer.

Al honderden opruimacties aangemeld
Door opruimacties aan te melden kunnen anderen in de buurt hierbij aansluiten. Iedereen die een actie aanmeldt op supportervanschoon.nl kan hulp krijgen bij het promoten van zijn actie, door bijvoorbeeld diverse (gratis) materialen te bestellen zoals posters, handschoenen en vuilniszakken. Door de opruimacties op 19 maart te delen via social media, bijvoorbeeld via Twitter #LOD2016, laten Supporters van Schoon aan heel Nederland zien waar actief wordt “opgeschoond”.

Donald Duck draagt ook zijn steentje bij
Zelfs Duckstad doet dit jaar met veel toewijding mee aan de Landelijke Opschoondag. De editie van het weekblad staat geheel in het teken van zwerfafval. En voor scholen is in samenwerking met Donald Duck Weekblad een speciale prijsvraag uitgeschreven voor het “Beste idee voor een schoon schoolplein”. Meedoen aan deze actie kan nog tot en met 6 maart via supportervanschoon.nl. Op woensdag 16 maart wordt de winnaar officieel gehuldigd, tijdens de speciale scholen-opschoondag.